verslag-4 - Reisverslag uit Yellowstone Park, Verenigde Staten van Marianne Neervoort - WaarBenJij.nu verslag-4 - Reisverslag uit Yellowstone Park, Verenigde Staten van Marianne Neervoort - WaarBenJij.nu

verslag-4

Blijf op de hoogte en volg Marianne

20 September 2016 | Verenigde Staten, Yellowstone Park

Deze verslagen komen erg laat, omdat we in Yellowstone Park 5 dagen geen internet hebben. Je bent daar echt van de buitenwereld afgesloten.

Maandag 12 september
Een regendag, heel erg jammer. In het vorige verslag vertelde ik al van de storm die afgelopen nacht plotseling opstak. Tja, dit herfstweer is de hele dag niet veranderd, maar de verwachtingen zijn beter, is ons verteld. We gaan maar een lekker bakkie koffie maken dan. Ja…..watertank leeg, hoe kan dat nou, we zitten toch aangesloten op de waterleiding van de camping. Even ter info, wij hebben op elke camping een plaatsje met Full Hook up. Dat betekent dat je aangesloten bent op het riool, de waterleiding en stroom van de camping. Je eigen schoonwatertank blijft dan vol en je gebruikt geen stroom van de auto. Ook heeft de auto 2 vuilwatertanks ( 1 voor douche- en afwaswater en 1 voor toiletwater ). Als je onderweg bent, vullen die vuilwatertanks zich, maar op de camping gaat het gelijk het riool in. Lekker praatje als je dit leest bij je ontbijtje.
Maar ik was bij het koffie zetten. ( echt nog ouderwets he, met een filter en koffiezakje ). Wij buiten gaan kijken, en ja hoor, de slang voor het water was zo lek als een mandje. Het water spoot alle kanten op. Fijn…..met dit weer. En wat nu. In het winkeltje bij de receptie een nieuw afdichtringetje gekocht, dat moet het probleem op kunnen lossen……nou, niet dus. Dan moet er maar een hele nieuwe waterslang komen. Bedrijf gebeld waar wij de camper van huren en toestemming gekregen om zo’n slang te kopen. Zo gezegd, zo gedaan en probleem gelukkig weer opgelost.
Verder deze maandag maar wat op internet gedaan en een boek gelezen. Tja, dat is ook vakantie, toch?

Dinsdag 13 september
Vanmorgen eerst boodschappen gedaan bij een echt Amerikaanse supermarkt. Je kan zo gek niet bedenken, of ze hebben het daar wel. Wij staan daar te overleggen wat we gaan eten, je kent het wel en de mensen die daar werken horen dat je niet van hier bent. In elk pad ( en dat zijn er veeeel ) komt er wel een medewerker naar je toe, ( eerst altijd “how are you today”) om te vragen of ze iets voor je kunnen doen en of we alles kunnen vinden. Gelijk er achter aan “ Have a nice day “. Daar kunnen wij nog iets van leren.
Woensdag 14 september
Om 7.15 uur weggereden van de camping in Rapid City. We hebben een behoorlijke rit voor de boeg. Onze eindbestemming vandaag is Cody, aan de rand van Yellowstone Park. Ongeveer 650 km rijden. Op zich valt dat wel mee, maar als je bedenkt dat een groot gedeelte dwars door de bergen gaat, duurt het uren langer dan gewoon de highway. Haarspeldbochten en afdalingen zo steil, dat je er van tevoren met borden voor gewaarschuwd wordt. Alleen afremmen op de motor, je kan anders voor een nare verrassing komen te staan. We rijden in een automaat, dus ff wennen. Maar…..echt zo’n mooie rit, dat we regelmatig even uitstappen om te genieten van het prachtige uitzicht en om foto’s te maken en te filmen.
Wat ook nog een dingetje is en waar je je niet op voor kunt bereiden, is overstekende hertjes. Hele families die ineens uit het bos tevoorschijn springen en vlak voor je auto over steken. En plotseling afremmen als je een hele keuken inventaris, koffers enz. enz. achter je hebt, dat wil je echt niet. Klein voorbeeldje…..vanmorgen hadden we de koelkast niet goed dicht gedaan toen we wegreden. Tja, bij de eerste bocht lag de hele inhoud door de camper verspreid, dus aan de kant en ruimen maar. Dus die hertjes, dat is hier bij de Amerikanen die hier wonen, echt een ramp. Ze veroorzaken veel schade, die niet te verhalen is.
Na een rit van 8 uur, eindelijk om 15.15 uur in Cody, zoeken naar de camping en alles weer aangesloten. Geen mooie camping, maar het is gelukkig maar voor 1 nacht. We zijn het nu echt wel zat, het is toch opletten en inspannend zo’n hele dag rijden in een auto die je niet dagelijks gewend bent. Morgen gaan we echt naar Yellowstone Park en daar hebben we een plekje op een camping voor 5 nachten.

Donderdag 15 september
Een prachtige rit gehad naar Madison, midden in Yellowstone Park. Telkens stoppen om te kijken naar een Hot Spring ( dat is een warmwater bron van echt heel heet water en heel veel stoom dat ruikt naar zwavel.) Op de gekste plekken zie je ze en elke toerist stopt er dan ook voor….wij dus ook. En ineens zie je dan weer een kudde bizons, zo langs de kant van de weg, dus ook weer stoppen. We hebben zo hoog in de bergen gereden, dat we in de sneeuw zaten. Tja, behoorlijk koud en dan te bedenken dat wij zo stom zijn geweest om een jas te vergeten. Ja, we gingen van huis met warm weer en nooit aan een jas gedacht. Tja……nu wel. Gelukkig wel truien en vesten bij ons. Maar zodra we weer naar beneden gingen, werd het weer warmer van temp. Uiteindelijk bij de camping aangekomen. Een mooie camping, midden in het bos en….. daar wacht een verrassing…….niet dus. Geen water, geen stroom, geen afvoer en geen WiFi. Gewoon kamperen als we vroeger deden. Daar sta je dan, als niet kampeerder en ( min of meer ) internet afhankelijk. Maar we laten ons niet uit het veld slaan. Op de camping kunnen we de watertank met schoon water op een centrale plaats vullen, geen probleem dus, riool ook geen probleem, de vuilwatertanks kunnen we legen in het bos. Nee hoor, grapje natuurlijk. Laat de parkranger het maar niet horen! Vuil water kunnen we lozen in een centrale afvoer op het park. Alleen de stroom en WiFi. Haartjes föhnen in het toiletgebouw, ik moet er aan geloven, en dat voor 5 dagen!! Huur je een luxe camper. Maar wie weet ga ik het nog echt leuk vinden. En de WiFi, tja, dat gaat’m even niet worden. Ik kan m’n telefoon zelfs niet opladen. In wat voor tijdperk leven ze hier. Er staat een “echte” telefooncel op het terrein, alleen om 911 te bellen, indien noodzakelijk. Nou…….een feestje.
Vrijdagochtend 16 september
KOUD, KOUD, KOUD gehad vannacht. Dit had ik bij het reisbureau niet besteld. -2 graden. En omdat we geen stroom hebben, durfden we de kachel niet aan te zetten want die werkt dan op de accu van de auto. Nu is het 9 uur in de ochtend en ik doe de kachel aan hoor, we zien straks wel. Als de auto niet meer start, tja probleem. Deze lage temp. komt doordat we echt hoog in de bergen zitten ( 2500 mtr. ) Als we over een paar dagen weer afzakken naar lager gelegen gebied, zal het ook weer warmer worden. Maar daar heb ik nu niets aan. En dan zie je hier mensen, die in een tentje overnachten, getver, niet aan denken hoor. Volgend jaar ga ik naar Portugal, altijd lekker. Nee hoor, gekheid, zeker geen spijt, we zien zulke mooie dingen, maar ja, zo koud is niet echt fijn.
Het is nu inmiddels 12.00 uur en een weertje om van te dromen. Zo zie je maar, de nachten zijn vreselijk koud en als de ochtendnevel is opgetrokken en de zon door komt is het gewoon heerlijk. We zijn nu bij Old Faithful, de grootste geyser van Amerika. Om de anderhalf uur gaat hij heet water en stoom spuwen, een prachtig natuurverschijnsel. En druk……honderden mensen komen er op af.
Op de terugweg nog gestopt om toch weer prachtige rendieren en bizons te bewonderen die een bad namen in een snelstromende rivier. Prachtig gewoon en de rest van de dag heerlijk in de zon gezeten met een boek op de camping. Mij hoor je niet klagen. ( tot vannacht waarschijnlijk, haha )

Zaterdag 17, Zondag 18 en Maandag 19 september
De 3 laatste dagen van de 5 in Yellowstone Park. Morgen gaan we weer verder, maar dan weer zuidelijker ( de terugweg dus ). We hebben het hier heerlijk gehad, mooie dingen gezien, prachtige natuur, lieve mensen ontmoet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben om hier weer weg te gaan. Alles prachtig hier hoor, echt niets mis mee en later zal ik vast terug denken aan wat ik hier zeg en mezelf voor gek verklaren als ik weer in de stad ben, druk, druk druk, haasten, je kent het wel. Hier staat alles in de relax stand. We genieten er echt van, maar we missen de “buitenwereld”. Geen tv, radio, telefoon, internet, gewoon…..niets. ( komt door de camping hoor, alles heel basic ) Trouwens, in heel Yellowstone park zijn geen winkels te vinden. Het enige is een peperduur winkeltje bij het visitor Centre, maar de keuze is erg beperkt en daar wil jij je boodschappen niet halen, zo duur. Dus je moet echt kilometers rijden om een supermarkt te vinden. ( buiten Yellowstone ) Gelukkig hadden wij voldoende ingeslagen. O ja, ons gas was bijna op. Zonder gas kunnen we niet koken en ook de koelkast en vriezer zouden er mee op houden. Omdat we geen elektra hebben op deze camping, gaan de koel- en vrieskast over op gas. Dus op zoek naar een benzinestation die gas verkoopt. Ik gevraagd of ze gas hebben voor onze RV. Ze snapten er niets van. Jemig, zo moeilijk is het toch niet, ik praat toch geen chinees. ( en ik sprak het echt uit op zn amerikaans ) Nee, gas heet hier propaan in het engels…… Bij gas krijg je een klein gasflesje om 1 potje op te koken. Ach ja, ik heb zoooo veel geleerd deze reis. Nooit te oud dus!!
Dus dinsdag weer verder naar onze volgende camping, een stuk zuidelijker. Ondertussen zijn we in deze vakantie al in 6 staten van Amerika geweest. ( Colorado, Nebraska, South Dakota, Wyoming, Montana en Idaho ) We zijn nu nog in Wyoming en gaan dus door naar Idaho. Daar blijven we 2 nachten. Dit verslag is dus van een week. Donderdag door daar Utah en daarna weer terug naar Colorado.
Als jullie dit lezen, dan hebben we nog 1 week, want dinsdag 27 september komen we weer richting Nederland. Maar………in die tussentijd laten we nog wel van ons horen.

• 21 September 2016 - 09:31

Myrle:

Wow, 6 staten al! Geniet van de warmte nu het nog kan (nou ja straks dan haha)

• 21 September 2016 - 11:47

Elise:

Lijkt me zalig, even geen ( slecht) nieuws over je heen. Even helemaal rust. Geniet er maar van want eenmaal weer in Nederland...........En wat je aan natuur allemaal ziet, laat je ogen het goed bekijken!
    Ja, bij kamperen heb je altijd wel verrassingen., al heb je nog zo'n luxe car. Maar dat hoort erbij.
    Nog veel plezier en sla alles goed in je op. Goede reis, groetjes, Elise

• 21 September 2016 - 13:36

Tiny Zeelenberg:

Hallo Wim en Marian. Ik denk dat het weer in Nederland beter is hoor.
    Maar het is een mooie reis dus lekker genieten.
    Jij viert dus je verjaardag in de Camper, is ook weer eens wat anders.
    We komen maar niet op de koffie hoor.
    Helaas moeten we het feestje van Kees en Sandra ook overslaan want wij hebben
    al een tijdje geleden een aantal dagen weg geboekt.
    We gaan deze tijd al een paar jaar naar Woerden naar een beurs.
    Normaal rij ik in Nederland met onze eigen auto achter de Camper aan en hadden
    we zaterdag dan wel even terug gegaan maar dat kan nu niet.
    Ik mag nog geen autorijden dus even nog aantobben.

Groetjes en een hele fijne reis de verslagen zijn erg leuk om te lezen.
    Aad en Tiny Zeelenberg

• 21 September 2016 - 13:50

Wim Van Der Kraaij:

Een hele beleving . We hopen daar ook nog eens te komen, genieten julli maar. Daarna zuid afrika? Zouden we jullie erg aanraden.

• 21 September 2016 - 14:31

Yvonne:

Hoi Marianne en Wim,
    Wat een fantastische reis zijn jullie aan het maken!
    En wat een geweldige mooie foto's heb je erbij gedaan!
    Zo mooi! Lekker hoor even geen "buitenwereld", genieten.
    Alleen die natuur hoe lekker is dat! Dat gaan jullie denk ik straks nog missen!
    Ik heb weer genoten van je verhaal!! Camperen is nog een heel ding, lees ik.
    Op de een of andere manier komt jouw verhaal in de spam map terecht dus lees het nu pas maar met plezier hoor!
    Geniet nog maar lekker, want wat je daar meemaakt hebben wij hier niet!!
    Bedankt voor je leuke verhaal en geniet verder en doe voorzichtig daar in die bergen!!

• 21 September 2016 - 16:59

Ed Ipskamp:

Wat kunnen jullie prachtig verhalen over de reis. Dat back to basic spreekt mij wel aan. Alhoewel...de kou daar ben ik niet jaloers op. Veel plezier daar.

• 22 September 2016 - 14:09

Martina:

hai helloooo there!!
    Wat een leuk verslag weer.
    Hier is het weer ook heerlijk:-)
    Ja lijkt me toch ook heerlijk om even van de buitenwereld te zijn.
    Wat een rust zal dat gegeven hebben.
    das echt vakantie hebben....
    Jullie zien mooie dingen hoor!
    Geniet nog lekker van de laatste week alweer.
    Want eenmaal terug went het hier ook weer snel...:-(
    lieve groetjes Martina